Page 54 - Moda Dergi - Ocak2022
P. 54
1988 yılının ilkbahar-yaz koleksiyonunda ceketlerin üzerine yerleştirdiği
Van Gogh ve Monet çiçeklerinin ve defilenin kapanışında yer alan gelinliğin
dekoltesinden taşan Georges Braque güvercinlerinin sanat ve moda
çevrelerinde büyük ses getirmiştir.
Bir giysinin sanatsal izler taşıyabilmesinin ve giysi tasarım sürecinin sanat
alanları ile olan etkileşiminin görülmesi moda dünyasına olan bakış açısının
ciddi anlamda değişmesine sebep olmuştur. Moda ürünü olarak ortaya çıkan
tasarımların yaratım sürecinin tamamen sosyolojik verilere dayalı olmasının
anlaşılması, sanatın birçok alanından beslendiğinin görülmesi ve disiplinler
arası çalışmaların yarattığı güçlü etkinin fark edilmesi moda dünyasında bir
ilke daha imza atan, “ modanın dahi devrimcisi” Yves Saint Laurent sayesinde
olmuştur.
Yves Saint Laurent, üstün mesleki başarısı, kural tanımaz yenilikçi manifestoları
ve imza attığı ilkler sebebi ile moda tarihinin unutulmaz tasarımcıları arasında
yerini almıştır.
“Yves Saint Laurent YSL” moda evini kurduktan sonra yaşadığı özgürleşme
süreci ile artık kendi iç dünyasını tasarımlarına aktarabilmeye başlayan
tasarımcı, ilham aldığı sanatçılar ve onların eserlerinden izler taşıyan özel
koleksiyonlar hazırlamıştır. “Sanata Adanmış Koleksiyonlar” olarak ifade ettiği
bu koleksiyonlar ile tasarımcı, sadece moda dünyasını değil, dönemin sanat
dünyasını da derinden etkilemiş ve büyük ses getirmiştir.
Moda tarihinin en popüler tasarımlardan biri olan Yves Saint Laurent’in
“Mondrian elbisesi” 1965 sonbahar kış sezonunda sergilenmiştir. Mondrian’ı
diğer sanatçılar takip etmiş; Matisse, Van Gogh, Monet, Braque ve Wesselman
da Yves Saint Laurent ‘in ilham kaynakları arasında yerlerini almışlardır. Yves
Saint Laurent, 1966’da Tom Wesselmann ve pop-art’a hayranlığını tasarımlarına
yansıtarak belli etmiş, 1967 koleksiyonunda ise kübizme göndermeler
yapmıştır. 1940 tarihli “La Blouse Romaine” isimli Henri Matisse tablosu, 1981
sonbahar-kış koleksiyonunda Laurent’in tasarladığı ipek bluza esin kaynağı
olmuş, koleksiyonda kullanılan renklerin Matisse tablolarındaki kadar etkili
olduğu dönemin yorumcuları tarafından kaleme alınmıştır.
54